GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ

Ağustos 22, 2021

18.-19.yy

Sultanahmet Camisi, Sultanahmet
1609-1617
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ

Mimarı Sedefkar Mehmet Ağa. Külliye merkezinde bir cami.
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Yeni Cami, Eminönü
1597-1663
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Simetrik, klasik bir şehzade camisi. Mimar Sinan şeması devam ediyor.
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ

Lale Devri

18.yy ilk yarısı
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Avrupa'da matbaanın bulunması ile kitaplar yayılıyor ve insanlar daha çok bilgileniyor. Matbaanın gecikmesi ile Osmanlı, Avrupa'dan 100-150 yıl geri kalıyor. Yaklaşık 17.yy'da bu gerileme fark ediliyor. Osmanlı ilk defa 17.yy'da Avrupa'ya elçi gönder. Avrupa'nın neler yaptığını görüp taklit etmekle 18.yy'da Lale Devri başlamış oluyor. Avrupa'dakine benzer ordular kurmaya çalışılıyor. Başarılamıyor. Çünkü Osmanlı ordusu yeniçerilerle çok yozlaşıyor.

Odak öbür dünyadan bu dünyaya kayıyor. Bu dünya yaşamını daha keyifli hale getirmekle ilgileniliyor.

Nur-u Osmaniye Camisi, Fatih
1748-1755
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Mimarı Simeon. Avrupa taklidi görülüyor. Cami planında değişiklik yoktur fakat avlu eğriselleşiyor. Uçan payandalar ve bezemede Barok etkisi hissediliyor. 
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Laleli Külliyesi, Fatih
1759-1763
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ


Mimarı Sermimar Mehmed Tahir Ağa. Elips üst örtüler, merdiven değişiktir. Almaşık duvar görülür. Bezemeler ve sebilde Barok etkisi vardır.

3.Ahmed Çeşmesi, Sultan Ahmet Meydanı
1728-1729
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ

Bezemeler ve eğrisel üst örtüler Barok esintisi.

Selimiye Camisi, Üsküdar
1804
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Barok etkisi görülür.

Nusretiye Camisi, Tophane
1823-1826
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Klasik yapılardan ciddi şekilde ayrılır. Neo-Barok kütlededir. Eğrisel detaylar çoktur. Dalgalı bir çatı, kubbede çokça alem vardır. 
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Sebiller
19.yy
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Bezm-i Alem Sultan Camisi, Dolmabahçe
1853
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Caminin önündeki mekanlar farklılaşıyor. Neoklasik bir yapı. (Rönesans ve Roma etkisi) (Klasik olanın tekrar gündeme gelmesi)

Ortaköy Cami, Ortaköy
1854
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Neo-Barok yapıdadır. Merdiven Barok için önemlidir. Bu örnekte de merdiven işlevden çok estetik kaygıdadır. Cephe Barok devam ederken yer yer Neoklasik kısımlar vardır. 

Pertevniyal Valide Sultan Cami, Aksaray
1854
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Mimarı Montani Efendi. Dantelleşmiş bezeme ve sivri kemerler ile Gotik özellikler taşır.

Kışlalar
18.yy
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Kuleli, Taşkışla (neoklasik), Maçka (neobarok), Selimiye (eklektik-Barok ve Klasik) Kışlaları. Standart plan şeması. Büyükçe bir dikdörtgen ve ortada bir avlu. Avluda talimler yapılıyordu. Avrupa'dan hem yapı hem de programı alınmış. Bezeme dili olarak neo akımlar görülür. Cephede kademeleşme, ortaya vurgu. 
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Dolmabahçe Sarayı, Dolmabahçe
1853
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Mimarları Garabet ve Nikogos Balyan. Balyan ailesi çokça mimar yetiştirmiştir. Ermeni kökenlidirler. 

Avrupa'daki gibi gösterişli saraylar isteniyor. Bu istek ile beraber Barok ve Klasik üsluplarda eklektik bir saray ortaya çıkıyor. Plan şeması Barok ve Klasik, cephesinde çift sütunlar, bezemeler ve merdiven Barok etkilidir. Üçgen alınlık ve sütunlu giriş Neo Klasik. 

Çırağan Sarayı, Yıldız
1871
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Mimarları Garabet ve Nikogos Balyan

Beylerbeyi Sarayı, Beylerbeyi
Mimarları Garabet ve Nikogos Balyan
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Şeyh Zafir Külliyesi, Beşiktaş
1905-1906
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Mimarı Raimondo D'Aronco. Art Deco üslubunda bir türbesi vardır. Bu dönemde Avrupa'daki akımlar; Art Deco ve Art Nouveau. 

Türbeler
19.yy
GEÇ DÖNEM OSMANLI MİMARİSİ
Neo Barok örnekler. Elips pencereler, eğrisel bezemeler.

BENZER İÇERİKLER

0 yorumlar