MEMBRAN TAŞIYICI SİSTEMLER

Aralık 18, 2016

MEMBRAN TAŞIYICI SİSTEMLER

Sazova Parkı, Eskişehir

Çekme dayanımlı membran örtünün gerilerek taşıma kazandırıldığı eğrilikli taşıyıcılardır. Önerilen üç tip malzeme; plastik filmler, metalik örgü yada folyeler plastik kaplı dokumalardır. Bu malzemeler; yapıştırma, mekanik dikiş veya ısıtılarak kaynaklama gibi yöntemlerle birleştirilirler.

Yük arttıkça biçimlerinde gözle görülür bir değişim olan sistemler öngerilmesiz membran, küçük değişiklik olanlar öngerilmeli membran sınıfına girerler.

Etki eden eşit yayılı yüklerin yüzey içinde, yüzeyi ortalayan çizgiye teğet olan çekme kuvvetleri ile taşındığı duruma membran gerilme durumu denmektedir.

Membran bir yüzeyin, iki tarafta basınç farkı yaratmak suretiyle, yüzey ön gerilmesiyle oluşturduğu kapalı sistemler Pnömatik sistemlerdir.

Pnömatik sistemler sınıflandırması;
-Alçak (tek tabakalı) pnömatik sistemler
-Yüksek ( çift tabakalı ) pnömatik sistemler
-Ters basınç pnömatik sistemler
-Hortum pnömatik sistemler

Kullanım alanları; taşıyıcı, açıklık geçici, geçiçi yapı, yardımcı strüktür veya kalıp elemanıdır.

Hava basıncının %0.25 fazlası bir pnömatik örtüyü taşıyıcı durumda tutmaya yeter.


MEMBRAN TAŞIYICI SİSTEMLER

Tensegrity çift cidarlı pnömatik strüktürü geometrik açıdan en gelişmiş strüktürdür.


MEMBRAN TAŞIYICI SİSTEMLER

Olumlu yönleri;

1. Geniş mekanlar arada kolon olmaksızın geçilebilir.
2. Yapım ve montaj süresi kısadır. Birkaç gün içinde kullanıma hazır hale gelebilir.
3. Montajı kolaydır, büyük ustalık ve tecrübeli işçi gerektirmez.
4. Sökülüp başka bir yerde yeniden kurulabilir.
5. Hafif olması nedeniyle maliyeti ucuzdur.
6. Işık geçirgen olması nedeniyle aydınlatma masrafı azdır.
7. Geçici fonksiyonlar için özellikle uygundur.
8. Jeodezik kubbe yapımında montaj elemanı olarak kullanılabilir.

Olumsuz yönleri;

1. Her araziye uygulanması zor olabilir.
2. Cephesiz açıklıkları olmayan yapılar oluşturur. Kontrollü, klimatize kapalı hacimler yaratır.
3. Giriş-çıkışlar hava kontrolü yönünden problemlidir.

Kaynak: Çağdaş Taşıyıcı Sistemler, Prof. Dr. Çetin Türkçü

BENZER İÇERİKLER

0 yorumlar