MİMARLIK

Ocak 04, 2015

BELLİ ÖLÇÜ VE KURALLARA GÖRE MEKANI DÜZENLEME SANATIDIR. MİMARLIK, İNSANLIK TARİHİ KADAR ESKİDİR. MEKAN ÇEVREYE HİZMET EDER. MİMARİNİN ÖZÜ OLAN MEKANSAL YAŞANTI İÇTEN BAŞLAYIP BAHÇEDE, CADDEDE VE İNSANIN GEREKSİNİMLERİNİ KARŞILADIĞI HER ORTAMDA DEVAMINI BULUR. DOLAYISIYLA MİMARLIK BİR MEKAN ORGANİZASYONUNDAN ÇOK İNŞA EDİLMİŞ ÇEVRE DÜZENLEME SORUNUDUR.

MİMARLIK ÖLÇÜ/ KURALLARI

 1.YÖNETMELİKLER(imar planı)/FİZİKSEL
 2.İNSANİ ÖLÇEK/SOSYAL VERİLER

KULLANICILAR/PROFİLLER

CANLILAR/İNSAN(ÇOCUK/YAŞLILAR/ENGELLİLER/HASTALAR)

MİMAR

TASARLAR, ÇİZER, MAKETİNİ YAPAR, YAZAR, YÖNETİR VEYA DENETLER. AYNI ZAMANDA ÖĞRETİR, ARAŞTIRMA YAPAR VEYA DANIŞMANLIK YAPAR. ZENGİN OLMAYABİLİR AMA AÇ KALMAZ.YAŞI İLERLEYİNCE DANIŞMAN OLUR. ÖRNEĞİN mimarlık disiplininden SİNAN ÇETİN (YAPIMCI),  ORHAN PAMUK (YAZAR) 

MİMARLA BİRLİKTE ÇALIŞAN PROFESYONELLER

MİMARİ FOTOĞRAFÇI(CEMAL ERDEM)
NÜFUS BİLİMCİ(KENT BAZINDA TASARIMLAR VE SOSYAL KONUTLAR İÇİN GEREKLİ_doğurganlık-ölüm hesapları)
MÜHENDİSLER
SON DÖNEMİN GÖZDESİ SİYASETÇİLER :)

MEKAN

İŞLEV/FOKSİYON OLARAK MEKAN=eğitim yapısı, kültür yapısı, konaklama
FİZİKSEL MEKAN=ıslak mekânlar
SOSYAL MEKAN=sınıf, konferans salonu

MEKANIN NİTELİKLİ OLMASI İÇİN

MALZEME, BİÇİM, DOKU, RENK, IŞIK, GÖLGE ÖĞELERİNİN ÖNEMİ BÜYÜKTÜR.(anaokulunda renk, okuma salonunda ışık, land mark ta biçim vb.)

MEKANI SINIRLAYAN ÖĞELER

TAVAN, DÖŞEME, SÜTUN, KOLON, KİRİŞ

DOĞAL MEKANDA SINIR

YERYÜZÜ, GÖKYÜZÜ, UFUK, ÇALILIK, AĞAÇLAR, BULUTLAR

ŞEHİRSEL MEKAN SINIRI

SOKAK, AĞAÇLAR, BİNALAR, YEŞİL ALANLAR

YAPI İKİ MEKAN OLUŞTURUR; İÇ MEKAN VE DIŞ MEKAN

KENTSEL MEKAN

MİMARİ MEKAN VE DOĞAL MEKANIN BİRLİKTE OLDUĞU ÖZEL DURUMDUR. BİNANIN DIŞ YÜZEYLERİ KENTİN İÇ SINIRLARINI BELİRLEMİŞ VE NİTELEMİŞ OLUR.

KENTSEL MEKAN BİLEŞENLERİ

SINIR, YOL, BÖLGE, DÜĞÜM NOKTASI, REFERANS NOKTASI

MEKAN BİLEŞENLERİ

DÖŞEME, DUVAR, KOLON, KİRİŞ, ÇATI, MERDİVEN

MEKAN ÖĞELERİ

BÖLÜCÜ DUVAR, KAPI, PENCERE, DONATI, EŞYA

MEKAN BİLEŞEN VE ÖĞELERİNİN ÖZELLİKLERİ

SINIRLAYICI, BELİRLEYİCİ, YÖNLENDİRİCİ, ODAKLAYICI, SÜREKLİLİK SAĞLAYICI, ANLAM TAŞIYICI, BİRLEŞTİRİCİ, AYIRICI

MEKANIN DEĞİŞİMİNE ETKİSİ OLAN MİMARİ FAKTÖRLER

1.   TEKNOLOJİ
2.   PROGRAM
3.   ALGISAL ÖZELLİKLER(ışık,renk,akustik vb)
4.   GÖRÜŞSEL ÖZELLİKLER(imaj,işaret,sembol vb)

FORM OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER

KENT DOKUSU / SOSYAL-KÜLTÜREL GELENEKLER / İKLİM / STRÜKTÜREL SİSTEM /  EKOSİSTEM / DİNSEL-İDEOLOJİK KAVRAM / ESNEKLİK / KOMPOZİSYONDAKİ DEĞİŞİKLİKLER

MİMARİ MEKÂNLAR

*PİRAMİTLER(malzemeden çalma)
*PARTHENON(yunan tapınağı)
*COLLOSEUM(50bin kişilik stadyum)
*KÖLN KATEDRALİ(gotik, 24ton ağırlığındaki çanı taşıyor.)
*BODİAM KALESİ
*SELİMİYE CAMİ
*TAC MAHAL(hindistanın süleymaniyesi)
*KARLSKİRCHE(kilise, katedrale adanmış)
*JANTAR MANTAR(gözlem evi)
*ALTES MÜZESİ(en eski müze)
*BİG BEN(landmark)
*PARİS OPERA BİNASI
*BROOKLYN KÖPRÜSÜ(doğadan ilham almış-ağ)
*NEUSCHWANSTEİN ŞATOSU(dünyanın en ünlü şatosu)
*SAGRA DA FAMİLLİA KATEDRALİ(gaudi-gotik)
*KRİSTAL PALACE(şimdi eser yok, çelik yapı)
*CASA MİLA(gaudi)
*ŞELALE EVİ
*ANITKABİR
*SİDNEY OPERA BİNASI(gemi analojisi-analoji doğru zamanda kullanılmalı)
*NOTRE DAME DU HAUT KİLİSESİ
*DULLES HAVAALANI(ilk havaalanı-abd)
*HABİTAT 67(sıfır kotu dışında ortak kullanım alanları)
*KRAL FAYSAL CAMİ(Vedat dalokay)
*MÜNİH OLİMPİYAT ÇADIRI
*POMPİDEU KÜLTÜR MERKEZİ(high_tech akını başlıyor.)
*STADELHOFEN TREN İSTASYONU(calatrava)
*LİON GAR BİNASI
*HUNDERTWASSER EVİ(birbirini tekrar eden daireleri eleştiri-avusturya)
*CAMPO VALENTİN YAYA KÖPRÜSÜ(calatrava_bilbao)
*GUGGENHEİM BİLBAO MÜZESİ(gehry)
*PETRONAS KULELERİ
*TJİBAOU KÜLTÜR MERKEZİ
*ARAP ENSTİTÜSÜ BİNASI (Paris)
*TROMBE DUVARI
*UNESCO BİNASI(Paris)
*MARSİLYA BLOKLARI

BENZER İÇERİKLER

0 yorumlar