MİMARLIK
Ocak 04, 2015BELLİ ÖLÇÜ VE KURALLARA GÖRE MEKANI DÜZENLEME SANATIDIR. MİMARLIK, İNSANLIK TARİHİ KADAR ESKİDİR. MEKAN ÇEVREYE HİZMET EDER. MİMARİNİN ÖZÜ OLAN MEKANSAL YAŞANTI İÇTEN BAŞLAYIP BAHÇEDE, CADDEDE VE
İNSANIN GEREKSİNİMLERİNİ KARŞILADIĞI HER ORTAMDA DEVAMINI BULUR. DOLAYISIYLA
MİMARLIK BİR MEKAN ORGANİZASYONUNDAN ÇOK İNŞA EDİLMİŞ ÇEVRE DÜZENLEME
SORUNUDUR.
MİMARLIK ÖLÇÜ/ KURALLARI
1.YÖNETMELİKLER(imar
planı)/FİZİKSEL
2.İNSANİ ÖLÇEK/SOSYAL VERİLER
KULLANICILAR/PROFİLLER
CANLILAR/İNSAN(ÇOCUK/YAŞLILAR/ENGELLİLER/HASTALAR)
MİMAR
TASARLAR, ÇİZER, MAKETİNİ YAPAR, YAZAR, YÖNETİR VEYA
DENETLER. AYNI ZAMANDA ÖĞRETİR, ARAŞTIRMA YAPAR VEYA DANIŞMANLIK YAPAR. ZENGİN
OLMAYABİLİR AMA AÇ KALMAZ.YAŞI İLERLEYİNCE DANIŞMAN
OLUR. ÖRNEĞİN mimarlık disiplininden SİNAN ÇETİN (YAPIMCI), ORHAN PAMUK (YAZAR)
MİMARLA BİRLİKTE ÇALIŞAN PROFESYONELLER
MİMARİ FOTOĞRAFÇI(CEMAL ERDEM)
NÜFUS BİLİMCİ(KENT BAZINDA TASARIMLAR VE SOSYAL KONUTLAR
İÇİN GEREKLİ_doğurganlık-ölüm hesapları)
MÜHENDİSLER
SON DÖNEMİN GÖZDESİ SİYASETÇİLER :)
MEKAN
İŞLEV/FOKSİYON OLARAK MEKAN=eğitim yapısı, kültür yapısı, konaklama
FİZİKSEL MEKAN=ıslak mekânlar
SOSYAL
MEKAN=sınıf, konferans salonu
MEKANIN NİTELİKLİ OLMASI İÇİN
MALZEME,
BİÇİM, DOKU, RENK, IŞIK, GÖLGE ÖĞELERİNİN ÖNEMİ BÜYÜKTÜR.(anaokulunda renk,
okuma salonunda ışık, land mark ta biçim vb.)
MEKANI SINIRLAYAN ÖĞELER
TAVAN,
DÖŞEME, SÜTUN, KOLON, KİRİŞ
DOĞAL MEKANDA SINIR
YERYÜZÜ,
GÖKYÜZÜ, UFUK, ÇALILIK, AĞAÇLAR, BULUTLAR
ŞEHİRSEL MEKAN SINIRI
SOKAK,
AĞAÇLAR, BİNALAR, YEŞİL ALANLAR
YAPI
İKİ MEKAN OLUŞTURUR; İÇ MEKAN VE DIŞ MEKAN
KENTSEL MEKAN
MİMARİ
MEKAN VE DOĞAL MEKANIN BİRLİKTE OLDUĞU ÖZEL DURUMDUR. BİNANIN DIŞ YÜZEYLERİ
KENTİN İÇ SINIRLARINI BELİRLEMİŞ VE NİTELEMİŞ OLUR.
KENTSEL MEKAN BİLEŞENLERİ
SINIR,
YOL, BÖLGE, DÜĞÜM NOKTASI, REFERANS NOKTASI
MEKAN BİLEŞENLERİ
DÖŞEME,
DUVAR, KOLON, KİRİŞ, ÇATI, MERDİVEN
MEKAN ÖĞELERİ
BÖLÜCÜ
DUVAR, KAPI, PENCERE, DONATI, EŞYA
MEKAN BİLEŞEN VE ÖĞELERİNİN ÖZELLİKLERİ
SINIRLAYICI,
BELİRLEYİCİ, YÖNLENDİRİCİ, ODAKLAYICI, SÜREKLİLİK SAĞLAYICI, ANLAM TAŞIYICI,
BİRLEŞTİRİCİ, AYIRICI
MEKANIN DEĞİŞİMİNE ETKİSİ OLAN MİMARİ FAKTÖRLER
1. TEKNOLOJİ
2. PROGRAM
3. ALGISAL
ÖZELLİKLER(ışık,renk,akustik vb)
4. GÖRÜŞSEL
ÖZELLİKLER(imaj,işaret,sembol vb)
FORM OLUŞUMUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLER
KENT
DOKUSU / SOSYAL-KÜLTÜREL GELENEKLER / İKLİM / STRÜKTÜREL SİSTEM / EKOSİSTEM /
DİNSEL-İDEOLOJİK KAVRAM / ESNEKLİK / KOMPOZİSYONDAKİ DEĞİŞİKLİKLER
MİMARİ MEKÂNLAR
*PİRAMİTLER(malzemeden
çalma)
*PARTHENON(yunan
tapınağı)
*COLLOSEUM(50bin
kişilik stadyum)
*KÖLN
KATEDRALİ(gotik, 24ton ağırlığındaki çanı taşıyor.)
*BODİAM
KALESİ
*SELİMİYE
CAMİ
*TAC
MAHAL(hindistanın süleymaniyesi)
*KARLSKİRCHE(kilise,
katedrale adanmış)
*JANTAR
MANTAR(gözlem evi)
*ALTES
MÜZESİ(en eski müze)
*BİG
BEN(landmark)
*PARİS
OPERA BİNASI
*BROOKLYN
KÖPRÜSÜ(doğadan ilham almış-ağ)
*NEUSCHWANSTEİN
ŞATOSU(dünyanın en ünlü şatosu)
*SAGRA
DA FAMİLLİA KATEDRALİ(gaudi-gotik)
*KRİSTAL
PALACE(şimdi eser yok, çelik yapı)
*CASA
MİLA(gaudi)
*ŞELALE
EVİ
*ANITKABİR
*SİDNEY
OPERA BİNASI(gemi analojisi-analoji doğru zamanda kullanılmalı)
*NOTRE
DAME DU HAUT KİLİSESİ
*DULLES
HAVAALANI(ilk havaalanı-abd)
*HABİTAT
67(sıfır kotu dışında ortak kullanım alanları)
*KRAL
FAYSAL CAMİ(Vedat dalokay)
*MÜNİH
OLİMPİYAT ÇADIRI
*POMPİDEU
KÜLTÜR MERKEZİ(high_tech akını başlıyor.)
*STADELHOFEN
TREN İSTASYONU(calatrava)
*LİON
GAR BİNASI
*HUNDERTWASSER
EVİ(birbirini tekrar eden daireleri eleştiri-avusturya)
*CAMPO
VALENTİN YAYA KÖPRÜSÜ(calatrava_bilbao)
*GUGGENHEİM
BİLBAO MÜZESİ(gehry)
*PETRONAS
KULELERİ
*TJİBAOU
KÜLTÜR MERKEZİ
*ARAP
ENSTİTÜSÜ BİNASI (Paris)
*TROMBE
DUVARI
*UNESCO
BİNASI(Paris)
*MARSİLYA
BLOKLARI
0 yorumlar