PLAN
* Kuzey Oku* Zemin kat planı yakın çevresiyle gösterilmelidir.
* Sabit mobilyalar ve ıslak hacim tefrişleri
* Pencere ve kapıların açılış yönleri
* Merdiven basamakları ve korkulukları
* Merdiven ve rampaların başlangıç-bitiş noktalarındaki ve sahanlıklardaki kaba ve bitmiş döşeme kotları
* Mahal isimleri ve kotları
* Zemin farklılıkları ( ıslak hacim, teras, yeşil zemin vb. zeminler ; tarama ve noktalama ifadeleri ile farklılaştırılabilir. )
* Kesit çizgileri ve bakış yönü ( özellikle duvar üzerinde ve öteleme noktalarında ayırt edilebilecek kalınlıkta, eksen çizgisi niteliğinde çizilmelidir. Yatay kesit düzleminin, kaba döşeme üst yüzeyinden 130/150 cm yukarıdan geçtiği kabul edilir. )
KESİT
* Yer çizgisi ( kalın )
* Kesitlerin biri merdivenden, diğerleri yapıda konstrüktif özelliği olan yerlerden geçirilmelidir.
* Kesite giren yerler koyu çizilmelidir.
* Kesitin geçtiği yerdeki mahallerin kotları ( kotlar yapı içine yazılmamalıdır. )
* Çatının ve yapısal elemanların kotları
* Sabit mobilyalar ve ıslak hacim tefrişleri
* Kesite ve görünüşe giren yapısal elemenlar ve boşluklar
GÖRÜNÜŞ
* Yer çizgisi
* Kütlelerin önde ya da arkada bulunma durumuna göre çizgi kalınlıkları değişkenlik göstermelidir.
* Plan ve kesitlerde gösterilemeyen kotlar ( saçak kalınlığı, balkon korkuluğu yüksekliği, konsollar vb. )
* Kapı ve pencere görünüşleri
* Kitle hareketleri için gölgelendirme
* Çevredeki yapılar ve peyzaj elemanları
Yürütücüler
Prof. Dr. Açalya ALLMERProf. Dr. Mine TANAÇ ZEREN
Yrd. Doç. Dr. Ferhat HACIALİBEYOĞLU
İhtiyaç programı (40 öğrenci)
-Giriş + Karşılama 30m2-Oyun Odaları 50şer m2
-Anne + Çocuk Odası 40 m2
-Yemekhane + Mutfak 60m2
-Uyku Odası 40m2
- Wc 30 m2
-Servis Birimleri 40m2
-Ortak Etkinlik Alanı
-Açık Etkinlik Alanı
-Açık Otopark
Montessori'nin ne olduğu sorusuna cevap aranarak işe başlandı. Bir eğitim modelidir. Başlıca özellikleri ;
- Materyal eğitimi önemlidir. Çocuk, materyalden yanlış yaptığını anlar ve kendisi düzeltir. Öğretmen uyarısı gerekmez.-Farklı yaş grubundan çocuklar bir arada eğitim görür, birbirlerinden öğrenmelerini sağlar ve toplumsal bilinci geliştirir.
-Kavramlar birebir gerçek hayat ile öğretilir. Örneğin, yemek servisini çocuklar kendileri yapar.
-Çocuklar öğretmen tarafından değil, kendi ilgileri doğrultusunda yönlenir, o an yabancı dil gelişimi ile ilgili materyal ile ilgiliyse yabancı dil dersi başlamış demektir.
...
Tasarım Alanı:
Yapı, bir ışık/renk materyali olarak tasarlandı. Çocuklara güneşin hareketi ve renkleri öğretmek amaçlandı.
Kapalı köprüler, denildiğinde terim ilk olarak ahşap kapalı köprüleri kasteder. Üstünün kapalı olmasının sebebi ahşabı hava koşullarından korumaktır. Bu sebep ilk öğrenildiğindeki tepki "Eee taştan yapsalarmış!" olabiliyor. Almanya, İsviçre, Çin, Kanada, Amerika'da görülmektedirler. Özellikle Kuzey Amerika'da yoğun ahşap kullanımından dolayı sık rastlanır.
Yapım döneminde at kullanıldığı gerçeğini göz önünde bulundurursak ayrıca yağmurlu havada at bağlamak için de uygun bir mekandır. Bir de atla ilgili bir kuralı vardır: ya attan inip yürüyerek köprüyü geçeceksiniz ya da 2 dolar ceza ödeyeceksiniz. Bu bilgi köprü girişinde yazıyordu. 1800'lerde 2 doların değeri bilinmez ama neyse ki arabadan inilmesi gibi bir istek yok şu an, arabayı itmek zorunda kalma durumu zor olsa gerek.
Cornish Windsor Covered Bridge, 1866'da 9.000 dolar maliyetle inşa edilmiştir. Amerika'nın en uzun ahşap köprüsü, dünyanın en uzun 2 ayakaçıklıklı köprüsüdür. 137 metredir. Ortada bir taş ayak mevcut,ahşap kafes kiriş sistemi kullanılmıştır. İki eyalet arasındadır: New Hampshire ve Vermont. Hatta küçük çocuklara meşur bir dede bilmecesi vardır: "Kar yağdığında köprüden karı temizlemek New Hampshire'ın mı Vermont'un mı görevidir?" Çocuk kem küm eder... Dede cevap verir: "Üstü kapalı olduğu için kar olmaz ki köprüde" Çocuğun yüzünde tuhaf bir gülümseme... :)
Cornish Windsor Covered Bridge, 1866'da 9.000 dolar maliyetle inşa edilmiştir. Amerika'nın en uzun ahşap köprüsü, dünyanın en uzun 2 ayakaçıklıklı köprüsüdür. 137 metredir. Ortada bir taş ayak mevcut,ahşap kafes kiriş sistemi kullanılmıştır. İki eyalet arasındadır: New Hampshire ve Vermont. Hatta küçük çocuklara meşur bir dede bilmecesi vardır: "Kar yağdığında köprüden karı temizlemek New Hampshire'ın mı Vermont'un mı görevidir?" Çocuk kem küm eder... Dede cevap verir: "Üstü kapalı olduğu için kar olmaz ki köprüde" Çocuğun yüzünde tuhaf bir gülümseme... :)
Kumtaşından bu taş bina Woodstock'ta Green Köyü'nde 1883-1884'te inşa edilmiş. Philadelphia, Pennsylvania mimarları Wilson kardeşler tarafından tasarlanmıştır. Politikacı Norman William'ın oğlu Dr. Edward H. William'ın Woodstock'a bir hediyesidir.
İlk planında akademi, kimya laboratuvarı ve okuma salonları içermektedir; günümüzde laboratuvar hizmet vermemektedir, teknoloji ve çocuk mekanları eklenmiştir ve kitap sayısı 70.000'in üzerindedir.
Plan şeması bir ana mekan, bu gövdeye bitişik iki mekandan oluşmaktadır. Taş ve ahşap taşıyıcılara sahip bina, dışta taş içte ise ahşap doku ağırlıklıdır. Girişte kemerler karşılamaktadır.İç mekanda ahşap taşıyıcılar ön plandadır.
Maddi kısma göz atacak olursak; Ebeveyni Norman ve Mary Willim'ın arsasında 30.000 dolara ilk kısım inşa edilmiştir. 1901'de 20.000 dolara ikinci bir bölüm eklenmiştir. 1980'de 150.000 dolara çatısı yenilenmiştir. Günümüzde de masrafları Dr. Wiliam gibi hayırseverler tarafından karşılanmaktadır. 1999-2000 yenileme/restorasyon/geliştirme/mekanik projeleri en az 5 milyon dolara mal olmuştur. Bu bütçenin 2/3 'si taşıyıcı güçlendirmesine kullanılmıştır. Tüm bu gelişmelerle, kullanılan alan, ilk inşanın üç katına çıkmıştır. ( yaklaşık 500 metrekareden 1500 metrekareye )
Haritalama, yani dünyayı parçalama fikri kadavra ile ortaya çıkıyor. Dünya ile bedeni bir tutmak gibi bir yaklaşım. İnsanı büyütsen dünya, dünyayı küçültsen insan...
Bedenin dışında haritalamanın algısal ve zihinsel bir yanı da mevcut. Sokaktan geçerken gelen bir ekmek kokusu zihinde sokağı kokuyla haritalıyor.
"Mimarların haritalarla ilişkilerini derinleştirmesi, bir süre sonra mutlak olmaya doğru evrilen çizim uğraşlarının monotonlaşma ve renksizleşmeye meyleden hakikatini kırmaya ve daha az gerçek olanı değil, düpedüz mesleki uğraşın kendisi kadar güçlü olanı, düş dünyasının büyük nehrini yeniden keşfetmelerini sağlayabilir."
Levent ŞENTÜRK (Yazının tamamı aşağıda verilmiştir.)
Kentteki haritalaşma için Kevin LYNCH algı imgeleri belirlemiştir: Sınırlar/Edges, Yollar/Paths, Bölgeler/Districts, Düğüm noktaları/Nodes, Simgesel Elemanlar/Landmarks
Sınırlar; deniz, kıyı, kale, sur vb. sirkülasyonu engelleyen elemanlardır.
Yollar; çizgisel elemanlardır. Yönlendiricidir.
Bölgeler; benzer elemanların bir araya gelmesi ile oluşan alandır. Toplu konut alanı, alışveriş alanı vb.
Düğüm noktaları; yolların kesiştiği meydanlardır.
Simgesel elemanlar; tanımlayıcıdır, heykel, kule, anıt vb.
Bölgeler; benzer elemanların bir araya gelmesi ile oluşan alandır. Toplu konut alanı, alışveriş alanı vb.
Düğüm noktaları; yolların kesiştiği meydanlardır.
Simgesel elemanlar; tanımlayıcıdır, heykel, kule, anıt vb.