OBJE RESTORASYONU (KONSERVASYON)

Şubat 08, 2014

Konservasyon; temizleme, sağlamlaştırma, yapıştırma, yüzey koruma ve bütünleme olarak özetlenebilir. Analitik rölöve, konservasyon raporu ve müdahale pastalarını içine alır. Özgünü koruma ve en az müdahale ile eser ömrünü uzatmak amacıyla uygulanır. Uygulama öncesi projelendirilmelidir.

Konservasyon projesi ile; doğru ve detaylı belgeleme imkanı elde edilir, müdahale dereceleri ve koruma yöntemleri belirlenir, eserin neresine ne uygulama yapılacağı belirlenir, metraj çıkarılarak uygulamada çıkabilecek sorunlar en aza indirilir, onarım malzemesinin özgün malzemeye uygunluğu denetlenir, uygulamadaki eksiklik giderilerek kayıplar engellenmiş olur, uygulamaların malzeme/ detay ölçeğinde kontrolü mümkün hale gelir, yapım ve denetim aşamalarında referans alınabilecek bilimsel belge elde edilir, eser için bakım programı belirlenir, yapılacak uygulamalar ve verilen kararlar için doğru bir kaynak oluşturması sağlanmış olur.

Örneğe geçerken ilk olarak şunu söyleyelim: " Bir kazı sonrası bulunduğu varsayılan parça pinçik bir obje konservasyonu yürek ister!" 

Bunu söylettiren sebep, çok sevgili Birol hocamızın kazı varsayımını çok iyi simüle etmesidir.
OBJE RESTORASYONU (KONSERVASYON)

Her birimize kapağı ile birlikte kırmızı toprak çömlek aldırmıştı ve 10-15 kişinin kapak ve çömleğini kırıp bir arada karıştırdı. Elimize kendi çömleğimizden bir parça tutuşturdu ve parçaları bularak tamamlamamızı istedi. Ve ortaya tam bir ekip çalışma problemi çıkmış oldu. 

OBJE RESTORASYONU (KONSERVASYON)
Problemi çözmek için tonlardan mı gitmedik, yapım izlerinden mi! Ve imkansız başarıldı ve herkes kendi çömleğini topladı, çömlek yuvarlandı kapağını da buldu... 

Bulunan parçalar bantlandı ve sevgili hocaya sunuldu. Yaptığı şey şu oldu: bazı parçaları koparmak...

Objenin o kısımlarının olmadığını varsaydık. Eksik olan kısımlar ( ustalaşma yolunda olduğumuz) alçı tekniği ile tamamlandı. Boyama yapılmadı. Çünkü objenin eksik parçalarının olduğu ve bir işleme tabi olduğunun fark edilmesi istenmiştir. 

Tarihi eser bir müze vitrininde yerini almaya hazır hale gelmişti.
OBJE RESTORASYONU (KONSERVASYON)
Çalışma sahibi: Restoratör Beyza UYSAL

Renk ve deseni taklit eden bir teknik daha vardır. Buna örnek olarak bir çini tabak restore etmiştildi. Yarısı kırılan tabak, kil ile kalıp alınarak alçı ile tamamlandı. Kenar silmelerinin devamlılığının sağlanmasına dikkat edildi.
OBJE RESTORASYONU (KONSERVASYON)
Çalışma sahibi: Restoratör Beyza UYSAL

Geleneksel Türk bezeme motifleri içeren kompozisyonu çizilerek tamamlandı ve aslına uygun renklerde su bazlı boya ile boyandı.

Ancak fotoğrafa dikkatli bakıldığında anlaşılabilen bu restorasyon son derece başarılıdır. Çalışma sahibi Restoratör Beyza UYSAL'a teşekkür ediyor ve başarılarının devamını diliyoruz.

BENZER İÇERİKLER

0 yorumlar