Türk sanatında bugüne kadar ilk yazma örnekler MS VIII.yy'da Uygurlar döneminde görülmüştür. Eserlerde dini ve felsefe konuları ele alınmıştır. Metin ile alakalı simgesel resimler yer alır. Uygurların süsleme ve resim sanatlarında başlattığı stilize bitkisel motifler ve çekik gözlü, geniş yüzlü, küçük ağızlı karakterler İslam dünyasında gerek Türk klasik sanatlarında bin yılı aşan bir süre kullanılmıştır.
Tezhip Sanatında Kullanılan Araç ve Gereçler
Altın, boya, kağıt, büyüteç, eskiz kağıdı, el altı kağıdı, peçete, mühre (parlatmak için kullanılır), bant, fırça, pergel takımı, kalem, silgi.
Tezhipte Desen Tasarlamak (Bu sıralama değişkenlik gösterebilir)
1. Serbest çalışılabileceği gibi, öte yandan hangi dönem özelliklerine göre yapacaksınız o dönemin özelliklerini bilerek kağıda tasarlamak gerekir. Ayrıca üslup ve özelliklerini bilmek de önemlidir.
2. Eskiz kağıdı, istenilen nitelikteki kağıda bant ile sabitlenir.
3. Üzerinden ince uçlu kalemle geçilir.
4. Deseni geçirdikten sonra altın için gerekli kısımlar ayrılmalı.
5. Desen mühürlenir.
6. Altın su ile ezilir. Hazır ezilmiş de kullanılabilir.
7. Altınlanacak kısım ince fırça ile altınlanır.
8. Renklendirilir.
9. Tahrir çekilir. (Satırlar arasına yapılan yaldızların etrafına ve yazı çevresine mürekkep ve fırça ile çizgi çekmek. Toprak boya veya guaj boya da olabilir.)
10. Zemin boyanır.
11. Varsa cetvellenir.
12. Varsa desen tığlanır.
(Düzenlemelerle farklılık gösterebilecek konulardır.)
28.Ön proje kavramını açıklayınız.
Ön Proje (Avan Proje): Bu Yönetmeliğe veya Yüksek Yapılar Yönetmeliğine göre düzenlenmesi öngörülen durumlarda veya yapı veya yapıların özelliğine göre proje müellifince gerekli görüldüğü hallerde ön izin niteliğinde ve uygulama projesine esas olmak üzere, geçerli imar durumuna göre düzenlenen ve içeriğinde ; projenin vaziyet planında bahçe tanzimi, otopark girişi, yangın merdiveni, yönetmeliğin izin verdiği durumlarda bahçe içine yapılabilecek trafo ve garajlar ile bahçe ve bina yaklaşım mesafe ve kotları, tüm kat planları ve yeterli miktarda kesitleri, yapı inşaat alanının hesaplanması için gerekli olan tüm ölçü ve kotları, proje tertibi nedeniyle tam anlamıyla tanımlanamayan yapı kütlelerinde tam anlatımlı maket veya üç boyutlu çizim ve ayrıca yapı inşaat alanı tablosu bulunan ilgili meslek odasının çizim ve sunuş standartlarına uygun 1/500 veya 1/200 veya 1/100 ölçekli ruhsat eki projedir.
29.Yapı inşaat ruhsatı tanımını yapınız ve bu ruhsatın süresini belirtiniz.
İnşaat Ruhsatı: Bir yapının İmar Kanunu, imar planı ve yönetmeliğe uygun olarak inşa edilebilmesi için gerekli belge ve projelerin usulüne uygun olarak tanzim edilmesi ve görülerek onaylanması sonucu oluşan yapı yapma hakkını belirleyen ve üzerinde binanın yapılacağı parselin ve binanın tanımları bulunan belediyenin ilgili birimince onaylanan resmi izin belgesidir.
Yapı Ruhsat Müddeti Bitim Tarihi: İki yıl içinde inşaata başlanmış yapılarda, yapı ruhsat müddetinin başlama tarihinden itibaren beş yıllık sürenin bitim tarihidir. Başlanmamış yapılarda iki yıllık sürenin bitiş tarihidir.
Yapıya başlama süresi, ruhsat tarihinden itibaren iki yıldır.
Bu süre içinde, yapıya başlanmadığı veya yapıya başlanıp da her ne nedenle olursa olsun, başlama süresiyle birlikte beş yıl içinde bitirilmediği takdirde verilen ruhsat geçersiz sayılır.
Bu durumda yeniden ruhsat alınması zorunludur.
Başlanmış yapılarda müktesep (kazanılmış) haklar saklı tutulur
30.İfraz, tevhid, irtifak hakkı kavramlarını açıklayınız.
İfraz (Ayırma): İmar mevzuatı yönünden "ifraz", bir taşınmazın, plan ve mevzuata uygun olarak inşaata elverişli imar parsellerine ayrılmasıdır.
Tapu mevzuatı yönünden ifraz ise, tapu kütüğünde tek parsel halinde kayıtlı bulunan gayrimenkulün, teknik yöntem ve metotlarla düzenlenen haritalarla belli parsellere bölünmesidir.
Tevhid (Birleştirme): İmar mevzuatı yönünden "tevhid", aynı veya değişik kişilere ait birbirine bitişik taşınmazların, plan ve mevzuata göre bir araya getirilmesi, birleştirilmesidir.
Tapu mevzuatı yönünden tevhid (birleştirme), birden fazla gayrimenkulün; bir araya getirilmesi, tapu kütüğünde ayrı ayrı sayfalarda kayıtlı, ayrı hudutlarla çevrili ve nihayet ayrı yüzölçümü taşıyan parsellere, yeniden geometrik bir şekil verilmesi ve böylece tapu kütüğünde yeni bir sayfaya tescil yapılmasını gerektiren bir işlemdir.
İrtifak hakkı: Hak sahibine, mal üzerinde kullanma veya istifade yetkisini veya her ikisini sağlayan haklar olarak tanımlanabilir.
Geleneksel ve modern belgeleme yöntemleri nelerdir?
Mimari belgelemede günümüz teknolojisinin yeri ve önemi.
"Kur'an Mekke'de indi, Mısır'da okundu, Türkiye'de yazıldı."
Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. ve 10. yy arasında geçirdiği gelişme döneminden sonra ortaya çıkmıştır. Kur'an-ı Kerim'in bir araya toplanmasından sonra İslam dininin bilime verdiği önemin etkisi ile çok sayıda Katip yetişmiş, yazı da doğal olarak büyük aşamalar göstererek önemli bir sanat kolu olmuştur. Yazı başlı başına bir sanat olduğu gibi dekoratif sanatların zenginleşmesinde ve mimaride çok büyük rol oynamıştır. Gerek Selçuklu gerekse Osmanlı mimarisinden yazıyı çıkaracak olursak eserlerin pek fakir bir manzara göstereceğine şüphe yoktur. Yazın sanatının yanında tuğraları da gözden geçirmek lazımdır. Her Sultan'ın adına arma şeklinde Tuğra denilen bir kompozisyon oluşturulmuş, ferman ve önemli evrakların başına da Tuğra çekilmiştir.
Hat sanatında harflerin, yazının türüne göre biçimlendirilmesinde temel alınan birime nokta denir. Nokta yazının yazılacağı kalemle konur. Eni ile boyu aynı olur. Başka bir deyişle nokta, kenar boyu yazılacak yazının harf kalınlığına eşit bir karedir. Her yazı türünde tek tek her harfin baş, gövde, kuyruk gibi bölümlerinin uzunluğu; burun, kaş gibi kıvrımlı yerlerin açıklığı üst üste ve yan yana konan belli sayıda nokta ile saptanmıştır. Böylece her harfin genişliği, yüksekliği ve boyu; kalınlığı ile oranlanmış olur. Bu nedenle bir yazının daha iri ya da daha ufak boylu harflerle yazılması yalnızca harf kalınlığını değiştirir. Harflerin biçimlerini etkilemez.
Hat Sanatında Kullanılan Araç ve Gereçler
Kalem, kamış kalem, kargı kalem, tahta kalem, demir kalem, makta, mürekkep, hokka, kağıt kullanılır. Bu sanatı icra eden kişiye Hattat denir. Hattatlar usta- çırak ilişkisi ile yetiştirilir. Başlangıçta alıştırmalar Meşk adı verilen derslerle tek tek harflerin yazılışlarının öğretilmesi ile başlar. Harflerin birleşmesi ile sözcük ve cümlelerin yazılış tarzının öğrenilmesi ile devam eder. Kişi, ustasından aldığı eğitimin sonunda bir çeşit sınav kağıdı sayılan yazısını sunar. Hattat bu yazıyı beğenirse icazetname ver. İcazetname almış olan kişi henüz hattat sayılmaz, dolayısı ile yazdığı hiç bir yazının altına adını koyamaz. Ustalık, zaman ve sabır isteyerek elde edilir.
Hattat Grupları
Birinci grup oluşturanlar meşk hattatları, ikinci grubu oluşturanlar yazma kitapları kopya eden ya da ısmarlama yazan hattatlar, üçüncü grup ise öğrenci yetiştiren ve özgün eserler veren hattatlar.
Hat Çeşitleri
Kufi; metrik yazı şeklidir. İslam yazısının en eski örneğidir.
Sülüs; kufi yazıdaki düz ve köşeli şekiller yerini yuvarlak ve eğri çizgilere bırakmıştır. Büyük levhalar, kitabeler ve mezar taşları bu yazı ile yazılmıştır.
Nesih; divanlar, hadis kitapları, tefsirler bu yazı ile yazılır.
Muhakkak; sülüs yazıdaki harflerin yatay kısımlarının daha genişletilmesi ile ortaya çıkmıştır.
Rika; kıvrak bir yazı türüdür. İcazet yazısı da denir.
Tevki; sülüs yazının ufaltılmış türüdür. Resmi evrak yazısıdır.
Talik; bütün harflerin yuvarlanması ile ortaya çıkan yazı, çizgilerin musikisidir.