İŞLEMSEL BİLİM
İşlemsel bilim, teknolojinin ve bilgisayarın ileri düzeydeki hesaplama kapasitelerinden yararlanarak, karmaşık problemleri çözmeyi ve anlamayı amaçlayan, giderek gelişen multidisipliner bir alandır.
İŞLEMSEL TASARIM
İşlemsel tasarım (Computational Design) günümüzde, geleneksel bilimin kompleks problemleri ile mimarlık, mühendislik, ulusal güvenlik, sağlık, ekonomi vb. alanlarda karşılaşılan problemlerin çözümlenmesinde başvurulan bir yöntemdir.
İşlemsel tasarım, gerçek problemleri işlemsel hesaplamalara dayalı olarak çözüm alternatifleri üreterek bilimsel araştırmanın kuram ve deney ile birlikte üçüncü oluşturmaktadır. Sunduğu güçlü işlem ve hesaplama kapasitesi ile bilimsel araştırmalarda aylar sürecek analizi ve değerlendirme çalışmalarını hızlandırarak araştırmacılara yeni ufuklar açmaktadır.
Araştırma yöntemlerinin değişimine neden olan güçlü hesaplama kapasitesi yanı sıra, bilime en önemli katkısı kuramsal modellerin ve doğa olgularının modellemesini sağlayarak gerçeği simüle eden deneyimleme olanağı yaratmasıdır. Fiziksel gerçekleri yeniden oluşturarak bu oluşumların evrimleşme süreçlerini, gereksinimlerini, davranışlarını ve gelişimlerini izleyemediğimizden, işlemsel hesaplama yöntemleri ile üretilmiş bu oluşumların simülasyon modelleri deney ortamları oluşturarak araştırma yapmamızı sağlamaktadır.
İşlemsel tasarım ve getirdiği teknolojik yenilikler iş dünyasında iş yapma süreçlerini, mühendislik ve tasarım uygulamalarını değiştirmektedir. Simülasyon modelleri uçak tasarımlarında, otomotiv endüstrisinde ve endüstri tasarımında yoğun bir şekilde kullanılmaktadır. Tasarım şemsiyesi altında toplanabilecek tüm bu tasarım alanları, içinde bulunduğumuz yüzyılda birbirinden beslenmekte ve sayısal teknolojilerin de imkânlarıyla birbirinin yöntem ve yaklaşımları ile etkileşim içine girmektedir.
MİMARLIKTA İŞLEMSEL TASARIM
Mimari tasarımda işlemsel tasarım yöntemini üç gruba ayırmak mümkündür. Bu yöntemlerden birincisi üç boyutlu görselleştirme olanaklarının 'tasarım sürecinin başından itibaren' tasarımcı tarafından kullanıldığı süreçlerdir.
İkinci yöntem, 'düşünce ile temsil' 'tasarım ile üretim' arasındaki mesafenin giderek kısaldığını dikkat çekmeye çalışan tasarım alıştırmalarının alt yapısını oluşturur. Bu çalışmalar, malzemenin doğası ve sistemin strüktürü üstüne odaklanır.
Üçüncü gruptaki yöntem işte bilgisayar ve bilişim teknolojilerinin işlem-bilgi sayım mantığına paralel olan, kurallı ve ilişkisel tasarım olarak da adlandırılabilecek tasarım kurgusuna sahiptir. Bu tasarım yönteminin sunduğu sayısal teknolojilerin önemi, bu sayılanları araçsal olarak bir hamlede yapması değil, mimarlığı yeniden açıklanabilir bir altyapıya kavuşturmasıdır. Böylece zaman parametresi ve zamansal değişimler, dolaşım gibi harekete dayalı verilerin simülasyonları ve tüm bu verilerin organize edildiği dinamik diyagramlar, gereksinimlerin test edilmesi tasarımın konusu haline gelmektedir.
TEKNOLOJİK ALT YAPI: İLK CAD ÇALIŞMALARI
(COMPUTER AIDED DESING)
VE GÜNÜMÜZDE BIM
1962_ Ivan Sutherland'ın SkecthPad konsolu
1982_ Autodesk / John Walker
İlk çalışmalar ve günümüzde kullanılan birçok bilgisayar programı sadece gelişmiş kağıt-kalem düzeyindedir. BIM programları ise ayrışmaya başlamıştır.
BIM (Building Information Modeling, Yapı Bilgi Modellemesi) en temel tanımı ile birbirinden farklı mimari projelerin tasarımında, inşasında ve sürdürülmesinde görev üstlenenlerin ortak olarak yararlanabileceği üç boyutlu bir bilgi paylaşım sürecidir. BIM tabanı işlemsel tasarımı destekleyici teknolojilerdir.
ROMBRANT, Anatomi Dersi Resmi, 1632, Barok
Gerçekten öğrencilere tıp dersi mi?! Sadece o dönemde halka açık "anatomik tiyatro" adında sosyal aktivite.
VELAZQUEZ, Nedimeler, 1656, Barok
Resim içinde resim, duvardaki aynaya dikkat!
MANET, Kırda Öğle Yemeği, 1862-1863, Realizm
İlham kaynağı Rönesans resimleridir. Fırça darbeleri görülmeye başlar.
GAUGUIN, Vaazdan Sonraki Hayal, 1888, Post-Impressionism
Resimleri canlı, çarpıcı ve parlaktır. Resimde Peygamber Yakup ve bir melek mücadele etmektedir. Materyalist şehir toplumuna hayatlarında var olan ruhani gizemi yansıtmak istemiştir.
MATISSE, Bayan Matisse, 1900ler, Fauvism
EDVARD MUNCH, Çığlık, 1893, Dışavurumculuk
Bir yolda yürüyordum iki dostumla
Güneş batıyordu
Aniden kan kırmızısına döndü gökyüzü
Durakladım bitkin hissederek ve dayandım yanı başımdaki korkuluğa
Kan ve ateşten dilleri vardı şehrin ve mavi-siyah fiyordun üzerinde
Dostlarım devam etti, ama ben orada kaldım endişe ile titreyerek
Ve doğadan sonsuz bir çığlığın geçtiğini hissettim
demiş ressam...
KANDINSKIY, Kompozisyon VIII, 1923, Soyut
JACKSON POLLOCK, Sonbahar Ritmi, 1950, Soyut Dışavurumculuk
Sanatçı tuvali yere koyarak damlatma tekniği ile resim yapıyor.
MARK ROTHKO, Çizgi, 1900ler, Soyut Dışavurumculuk
Çizgi ve göz alıcı renkler...
KAZIMIR MALEVICH, Siyah Kare, 1915, Süprematizm
Hiçbir şeyi anlatıyor.
PICCASSO, Kırda Kahvaltı, 1900ler, Kübizm
Yukarıda 3. resme bir daha bakınız.
MARCEL DUCKAMP, 50 cc of Paris Air, 1919, Dadaizm
Hazır nesneleri kullanarak sanat yapıyor.
FRANCIS BACON, Velazquez'in Papa Tablosuna Yorumu, 1960lar, Sürrealizm
Bir ateist olarak tanrısız bir dünyada yaşamanın nasıl bir şey olduğunu tasvir eder. Dünya görüşü duygusallığın ve şiddetin anlamsız görüntülerine dönüşür.
DAMIEN HIRST, Köpek Balığı, 2000ler, Çağdaş Sanat
Yaşayan birinin aklında ölümün fiziksel imkansızlığını anlatır ya da kısaca "turşu sanatı"...
MARC QUINN, Kendi Portresi, 1996, Çağdaş Sanat
Sanatçının portresi ve tabi kanı...
veee geldik çağdaş sanatın içimizi dışımıza çıkardığı zamanlara...
...gerçeği ve somutu sorgulayan nesnelere dönüştüren,
olayları kaydeden,
fikirleri üreten ve ileten imgelem dünyamızı görünür kılan...
insanoğlu neden resim yapma gereği duymuştur?
"bellek problemimiz var, kaydetme gereği duyuyoruz...
ilkel dönemlerde tapınma ihtiyacı ile de yapıldı..."
konuları
manzara, natürmort, figür
baskı teknikleri
yüksek baskı tekniği: kazıyarak ya da oyarak kalıp hazırlanır. genellikle ağaç kabukları kullanılır. muşamba veya çinko levha da kullanılabilir.
düz baskı tekniği: monotip diye adlandırılır. kazınmadan cam ve benzeri üzerinde yapılır. litografide taş vb kalıp kullanılır.
çukur baskı tekniği: bakır, çinko, çelik levhaya yedirme yoluyla ve kazımayla yapılan baskıdır.
elek baskı tekniği: ipek vb üzerine baskı ile yapılır.
Hangi özellikleri ile tanınır?
Birkaç basamak ile yoldan ayrılmıştır...
Giriş bir iç boşlukla tanımlanır...
Pencerelerdeki metal kanatlar işaretleridir...
Giriş kapıları ferforjelidir...
Pencere açıklıklarının etrafı taş sövelidir...
Bodrum kat vardır...
Cumba (oda genişliğinden dar çıkma) görülür...
Cumbalarda demir konsol taşıyıcı vardır...
...