HUL yaklaşımı mevcut yapılı çevre, somut olmayan kültürel miras, kültürel çeşitlilik, sosyo-ekonomik ve çevresel etmenlerin yanı sıra yerel toplumsal değerlerini de hesaba katarak, planlamanın ve tasarım müdahalelerinin sürdürülebilirliğini artırmayı amaçlamaktadır.
Kentsel mirasın korunması stratejilerinin daha iyi şekilde birleştirilmesi ve düzenlenmesine cevap vermeyi hedefler. Çevreyi koruma ve yaşam kalitesinin birlikte gelişimi için kamusal ve özel etkinlikleri destekler.
Kentsel miras bölgelerinde yapılı çevrenin kontrolünü ve denetimini sağlayan yönetmelikler daha fazla ve/veya daha sıkı olduğu için gelişmiş bir yönetime ihtiyaç vardır. Bunlar iyi uygulandığı takdirde kentsel planlama ve tasarım alanlarında da gelişmeye yol açarlar. Bu durum ise yatırımcıların uzun vadeli yatırımlarının geleceği konusundaki güvenini arttırır. Sürekliliği olan ekonomik inisiyatifler toplumların refahı ve yeri doldurulamaz tarihi kentsel alanların korunmasına katkıda bulunurlar.
Tarihî kentsel peyzaj; geleneksel ve yenilikçi araçların yerel ortamlara uygulanmasını içermektedir. Bu araçların bazıları aşağıdaki konuları içerebilmektedir;
a) Sivil katılım araçları; farklı toplumların tarihleri, gelenekleri, değerleri, ihtiyaçları ve arzularıyla ilgili bilgi edinerek çatışan çıkarlar ve gruplar arasında görüşmeler yapmak ve aracılık sağlamak yoluyla kültürlerarası diyalogu geliştirmelidir.
b) Bilgi ve planlama araçları; kentsel mirasın özelliklerine uygun bütünlüğün ve otantikliğin korunmasına yardımcı olmalıdır. Tanınmalarını sağlarken yaşam kalitelerinin yükselmesini yönetmelidir.
c) Düzenleme sistemleri; yerel koşulları yansıtan alışılagelmiş denetimler olmalıdır.
d) Finansal araçlar; geleneksel kökenli kapasite geliştirmelerini desteklemelidir. Yerel girişimler, ulusal ve uluslararası kurum fonları, özel yatırımlar ile oluşan ortaklıklardır.
Tarihi Kentsel Peyzaj Yaklaşımı
Tarihî kentsel peyzaja dayalı yaklaşım; geleneksel ve yenilikçi araçların yerel ortamlara uygulanmasını içermektedir. Farklı katılımcıları içine alan süreçte geliştirilmesi gereken konulara yaklaşımı aşağıdaki gibidir;
a) Kentin doğal, kültürel ve insani kaynaklarının tam bir değerlendirmesi yapılmalı,
b) Konservasyon amaç ve eylemlerini belirlemek için katılımcı planlamaya ve paydaşların görüşlerine başvurulmalı, yerel aktörlerin yanında uluslararası bilgi paylaşım ağı ile tarihî kentsel peyzaj yaklaşımının kamu tarafından anlaşılmasına ve uygulanmasına katkıda bulunmalarına imkân sağlamalı,
c) Kentsel mirasın sosyo-ekonomik baskılara ve iklim değişikliğinin etkilerine karşı dayanıklılığı belirlenmeli, bizim için belki en çok da deprem dayanıklılığı belirlenmeli,
d) Kentsel miras değerleri ile bu mirasın kırılganlık/hassasiyet durumu, kentsel gelişmeye dair genel perspektif içinde değerlendirilmeli,
e) İyi yönetimi de içerecek şekilde, konservasyon ve kalkınma politika ve eylemlerine öncelik verilmeli,
f) Uygun işbirlikleri (kamu sektörü-özel sektör) ve yerel yönetim çerçeveleri tesis edilmeli,
g) Farklı aktörler arasında, değişik etkinliklerin koordinasyonunu sağlayacak mekanizmalar geliştirilmelidir (UNESCO, Tarihi Kentler İçin Yeni Yaşam, 2018).
Uygulama Örnekleri
a) ROCK, Avrupa Birliği destekli uygulanan bir projedir 10 şehri, 7 Üniversiteyi, 3 işletme ağını, 2 şehir ağını ve çeşitli şirketleri ve kalkınma ajanslarını, bir vakfı ve bir hayır kurumunu kapsamaktadır. Finansman araçların birleşimidir. Tarihi şehir merkezlerinin yenilenmesi ve uyarlamalı yeniden kullanımı için yenilikçi, işbirlikçi ve döngüsel bir sistemik yaklaşım geliştirmeyi amaçlamaktadır. Mirasa dayalı başarılı yenileme girişimlerinden oluşan bir repertuar uygulayarak, mekansal yaklaşımın ve tarihi şehir merkezlerinin özel ihtiyaçlarına hitap eden başarılı modellerin tekrarlanabilirliğini test eder. Ortak protokoller ve uygulama yönergeleri belirleyerek Rol Modelleri planını çoğaltıcılara aktarmaktadır. ROCK, ilgili alanlarda yaşanabilirliği ve güvenliği artırırken, çevresel ses çözümleri, şehir markalaşması, canlı laboratuvarlar aracılığıyla aşağıdan yukarıya katılım sağlayarak Kültürel Mirasa erişmenin ve onu deneyimlemenin yeni yollarını sunmaktadır. Birlikte çalışabilir platform, ağ ve sinerjiyi kolaylaştırmak için veri toplamanın ve değiş tokuş etmenin yeni yollarını araştırmaktadır.

ROCK, Avrupa Birliği Örnek Yaklaşım Modeli (European Commission, 2020)
Ülkemizde de ROCK modeline benzer birliktelikler kurulmuştur. TAK ve BİF projeleri örnek olabilir. TAK, kentsel sorunların çözümünde kentliler, tasarımcılar, gönüllüler, öğrenciler ve destekçilerin ulusal ve uluslararası işbirlikleri kurarak fikir ürettikleri ve ürünlerini kamuoyu ile paylaştıkları yenilik ve yaratıcılık mekanıdır. Tüm disiplinlerinden tasarımcılarla birlikte, gönüllülük ve işbirliği esası ile program ve projeler üreten, bağımsız bir oluşumdur. BİF ise Bornova Belediyesi’nin üniversitelerle birlikte “ortak akıl” ilkesiyle gerçekleştirdiği kamusal alanlara yönelik tasarım çalışmalarıdır. Çalışmaları kalıcı hale getirmek için basılı yayınlar yapılmaktadır.
b) Play the City Vakfı, önceden belirlenmiş karmaşık bir kentsel sorunun kurallarını ve kısıtlamalarını test etmek ve paydaşlarla birlikte tasarım geliştirmek üzere oyun anlayışını “kent yapma” kavramıyla buluşturmaktadır. HUL araçlarından bilgi-planlama ve toplumsal katılım araçlarının beraberliği görülür. Play the City çeşitli uluslararası kentsel soruları ele alan kent oyunları tasarlamaktadır. Aynı zamanda toplulukların oluşmasına yardımcı oluyor, dijital kentleşme araçları geliştiriyor ve oyunlar aracılığıyla kentsel gelişme için stratejiler üretiyor. Bu oyunlardan biri İstanbul’da oynandı; oyun, zaten çok yoğun nüfusa sahip ve deprem tehdidi altındaki büyük kente yeni gelen çok sayıdaki insanın nasıl yerleştirileceği sorusuna odaklanmıştı. Katılımcılar kentsel sorunu ele alırken roller üstlendiler. Örneğin; Belediye Başkanı rolü.
Play the City Istanbul (Play the City, 2022)
c) Somut yapısal bir örnek daha seçilmiştir. Stadsherstel Paramaribo Vakfı, Güney Amerika ülkesi Surinam’da 2011 yılında kurulmuştur. HUL araçlarından düzenleme ve finansal araçların birlikteliğine bir örnektir. Stichting Gebouwd Erfgoed Suriname (2002’den bu yana UNESCO Dünya Mirası alanı olan Paramaribo Tarihi Kent Merkezi’nin alan yönetiminden sorumlu kuruluş) ve Surinam’ın en büyük özel bankası olan De Surinaamsche Bank tarafından desteklenmektedir. Stadsherstel Amsterdam, bu Güney Amerika ülkesinin başkenti Paramaribo’nun yapılı mirasının yeniden geliştirilmesi ve korunması için söz konusu Surinamlı girişime destek ve danışmanlık sağlamakta, ayrıca girişimle birlikte çalışmaktadır. Bu kamu-özel sektör işbirliği, sürdürülebilir ve ticari olarak uygulanabilir restorasyon ve yönetim aracılığıyla yaşamsal dengeyi kurmayı amaçlamaktadır.
Paramaribo’da Uygulanmış Restorasyon Çalışması (Tarihi Kentler İçin Yeni Yaşam, 2018)
Sonuç
HUL, koruma ve modernleştirmeyi, tüm ilgili kesimlerin sözleriyle kolektif olarak ele almayı gösterir. Böylece kaynaklar üzerindeki kontrol ve karar verme süreçlerinin; devlet, piyasa ve sivil toplum aktörlerinin ortaklığına, müzakere ve işbirliğine doğru evrilmesini tetikler. Bu tetikleme depremzede kentlerimizin temeli olacaktır. Bu temellendirmede kendi değerlerimizle harmanlanacaktır. Dilimizde var olan o güzel kelime "İstişare". Bu kelime bir şiirin ilk dizesi değildir. Toplum içinde can bulmalıdır.
HUL politikaları; tarihi ve moderni, yerellikle kaliteyi, ekonomik refahla birlikte sosyal uyumu dengeli şekilde var etmeyi sağlar. Denge, içinde bulunduğumuz süreçte her konuda ne kadar da önemli. Deprem sonrası kentlerimizi kurarken HUL uygulamalarını sadece bu konuda bile örnek alabiliriz.
Bu yazı ile amaç, açılabilecek kapıların sadece birinden sızan ışığı göstermektir. Hangi kapıların seçileceği ve nasıl açılacağı, hep birlikte düşünülmelidir. Çünkü açıldığında; beraber çıkılan yerin, ne kadar da aydınlık olduğuna inancımız tamdır. Herkes buna inanmasa da en azından oldu bittiye gelmeden planlanmış bir süreç görmek hakkımız. Bu süreç sonunda başarı oranı ne kadar olur bilinmez ama bu memleketin yeteceğini bildiğimiz tüm kaynaklarının elden geldiğince organize edildiğini bilmek içimize bir damla su serpecektir. Bahsettiğimiz organizasyon için ilk iş; deprem uzmanlarını küstürmekten ders alarak konuyla ilgili tüm uzmanları pay ve söz sahibi yapmaktır. O zaman tüm toplumu ferahlatacak bir çözüm çıkabilir.
Kaynakça
UNESCO (2011), Recommendation on
Historic Urban Landscape, https://whc.unesco.org/en/activities/638 (Erişim Tarihi
10/01/2023)
UNESCO
Türkiye Millî Komisyonu (2011), Tarihî Kentsel Peyzaja İlişkin Tavsiye
Kararı Çevirisi, http://www.unesco.org.tr/Pages/590/176 (Erişim Tarihi
10/01/2023)
UNESCO
(2018), Tarihi Kentler İçin Yeni Yaşam, Açıklamalı Tarihi Kentsel Peyzaj
Yaklaşımı Kitapçığı, https://whc.unesco.org›document (Erişim
Tarihi 10/01/2023)
UNESCO
(2016), The Hul Guidebook, Managing Heritage In Dynamic And Constantly Changing
Urban Environments, http://historicurbanlandscape.com/themes/196/userfiles/download/2016/6/7/wirey5prpznidqx.pdf (Erişim Tarihi
10/01/2023)
İclal
Dinçer (2013), Kentleri Dönüştürürken Korumayı Ve Yenilemeyi Birlikte Düşünmek:
“Tarihi Kentsel Peyzaj” Kavramının Sunduğu Olanaklar, ICONARP International
Journal Of Architecture And Planning Volume 1, Issue 1, Pp:22-40. Issn:
2147-9380
Deniz
İkiz (2018), Nesiller Boyu Kültürel Miras: Fırsatlar ve Sorumluluklar Paneli,
Bursa
Funda
Çatalbaş, Sibel Ecemiş Kılıç (2022), Tarihi Kentsel Peyzaj [Historic Urban Landscape
(HUL)] Yaklaşımı Perspektifinde İ̇Zmir Tarihi Liman Kentinde Planlama Ve
Kültürel Mirasın Korunmasına Yönelik Katılımcı Bir Model, Megaron, Cilt: 17,
Sayı: 3, Ss: 526–541
Muhsine
Perihan, Feran Aşur (2020), Kent Akademisi, Kent Kültürü ve Yönetimi Dergisi,
Cilt: 13 Sayı: 1, Ss:163-175
Özge
Çeliktaş Türkbay (2021), Kültürel Mirasın Korunmasının İnsan Hakları Hukuku İle
İlişkisi Ve Kültürel Miras Hakkı, Dergipark, Cilt: 23, Sayı: 2, 1443-1481
UCL
London Forum (2017), http://hulforum.org/ (Erişim Tarihi
11/01/2023)
Tarihi
Kentsel Peyzaj Küresel Gözlemevi (2016-18), https://go-hul.com/ (Erişim Tarihi 11/01/2023)
European Commission (2020) Rock Project https://cordis.europa.eu/project/id/730280 (Erişim Tarihi
13/01/2023)
TAK, http://takortak.org/ (Erişim Tarihi 11/01/2023)
BİF, https://www.arkitera.com/haber/kentsel-tasarim-projeleri-bornova-icin-fikirler-yayinda/
Play the City (2022) https://www.playthecity.eu/pages/An-Istanbul-Utopia-2023%3A-The-Game (Erişim Tarihi
10/01/2023)
United Nations (1992), The Rio
Declaration, https://www.un.org/en/conferences/environment/rio1992 (Erişim Tarihi 16/02/2023)
UNESCO (2002), Budapest Declaration on
World Heritage, https://whc.unesco.org/en/documents/1334 (Erişim Tarihi 16/02/2023)
UNESCO. (2003). International
Convention for the Safe Guarding of the Intangible Cultural Heritage, Paris, https://ich.unesco.org/en/convention (Erişim Tarihi 16/02/2023)
UNESCO. (2005). Convention for the
Protection and Promotion of the Diversity of Cultural Expressions, Paris, https://en.unesco.org/creativity/convention (Erişim Tarihi 17/02/2023)
UNESCO World Heritage Centre (2005),
Vienna Memorandum on World Heritage and Contemporary Architecture- Managing the
Historic Urban Landscape, Paris https://whc.unesco.org/en/documents/5965 (Erişim Tarihi 17/02/2023)
ICOMOS (2005), Xi’an Declaration https://www.icomos.org/images/DOCUMENTS/Charters/xian-declaration.pdf (Erişim Tarihi
18/02/2023)
UNESCO (2007), St. Petersburg Konferansı https://whc.unesco.org/en/news/305 (Erişim Tarihi
18/02/2023)
UNESCO (2008), Report https://whc.unesco.org ›
archive › 2007 (Erişim Tarihi 18/02/2023)
Güzel bir çalışma olmuş. Elinize sağlık
YanıtlaSilTeşekkürler.
Sil